Lyckad inhousedag för CAP&Design

MagnusJakobsson_DDBStockholm_CAPInhouse

Magnus Jakobsson var en av de uppskattade talarna.

CAP&Designs seminarium mot inhouse-byråer – marknadsavdelningar och andra – gick nyligen av stapeln. Under en dag fick en drygt 250 personer stor publik höra åtta talare berätta om sin verksamhet och specialiteter.
Gensvaret var mycket positivt – ”det bästa seminariet ni någonsin gjort” var en av kommentarerna i utvärderingen.

One Man Show stod för den redaktionella delen av seminariet. Det innebär att hitta bra talarnamn och sätta ihop ett bra mixat schema för dagen, samt att löpande hålla kontakt med talarna och se till att de vet allt de behöver och kvalitetssäkra innehållet.

Talarna på Inhousedagen 2011 var:

  • Anna Nilheimer, kommunikationschef Telge
  • Bengt Ersson, produktivitetskonsult
  • Lars-Johan Lajjo Strand, marknadschef Stadium
  • Eric Lindesvärd, copywriter och varumärkeskonsult
  • Ted Valentin, serieentreprenör
  • Magnus Jakobsson, copywriter DDB Stockholm
  • Brit Stakston, pr-konsult JMW
  • Tommy Lindström, säljcoach

Evenemanget hölls på Rival i Stockholm. Ursprungligen skulle det ha varit på Berns där CAP Live brukar hålla till, men de tar bara in 180 personer, så det blev till att byta till större lokaler. Det var dock positivt: flera av gästerna kommenterade att stolar och lokal var bättre än vanligt.

Mest applåder drog Lajjo Strand ner, med ett föredrag om hur Stadiums marknadsavdelning och kommunikation förändrats de senaste åren. Det var ett ärligt, rakt och mycket underhållande föredrag som uppskattades stort.

Men faktum är att talarna överlag fick väldigt höga betyg i utvärderingen. Det förvånar mig egentligen inte alls, det var en riktig drömtalarlista tycker jag själv, men det går aldrig säkert att veta vad publiken tycker i slutänden.

Sammantaget var Inhousedagen 2011 mycket lyckad. Resultatet är att tidningen beslutat sig för att köra nästa år igen, men också att ha ytterligare en inhousedag – i Göteborg i april.
Just nu diskuterar One Man Show och CAP&Design alla förutsättningar för ett samarbete också under 2012 – går allt vägen, kommer jag att jobba också med nästa års inhousedagar och vanliga Live-event. Eftersom det är otroligt roliga uppdrag är jag övertygad om att vi kommer att hitta en överenskommelse – mer info kommer.

Hektisk vår närmar sig slutet

Det har varit hektiskt för One Man Show under april och maj — glädjande nog men ibland frustrerande. Jag gillar att ha mycket att göra, förutsatt att jag har möjlighet att göra det så bra jag vill. Några gånger under våren har jag känt att jag inte har kunnat det, eftersom olika uppdrag förändrats med resultat att de hamnar parallellt. Har jag avsatt fem dagar till ett kreativt jobb, blir det ibland irriterande att behöva blanda in ytterligare två eller tre jobb samma dagar.

Så även om resultatet i slutänden har blivit bra, inser jag att jag måste bli bättre på att ta höjd och marginaler i schemaläggningen. Något jag har börjat med nu.

Här är några av de saker jag gjort sedan slutet av mars.

Personaltidningar för Reitan Servicehandel
Jag har tillsammans med Karin Samuelsson på Nirak Design skickat ytterligare ett nummer av Pressbyråns respektive 7-Elevens personaltidningar till tryck. En lite råddigare produktion gav ett bättre resultat, tycker jag.
Personaltidningarna görs som affischer i A2-format – ett smidigt format som gör det underbart enkelt att jämföra olika utgåvor. En dag kommer jag att visa exempel här i bloggen, men inte idag :)

Kundtidning för Prinfo Communications
Jag har tidigare berättat om mitt jobb med Prinfos hemsida, prinfo.se. Men jag jobbar också med deras kundtidning, Communications Ett kul uppdrag för en kund som inte tvekar att ta i för att lyckas.
För denna utgåva fick jag intervjua bland annat Mikael von Ekensteen på Swedma och Christopher Engman på Vendemore – två riktigt intressanta intervjuer på temat direkreklam och försäljning. En av Mikaels mest tankeväckande citat handlar om att allting idag drabbas av direkt-logiken. Tack vare ny teknik, främst mobiler, blir möjligheten att återkoppla till avsändaren möjlig i alla kanaler. Mycket intressant, och något jag hoppas att Mikael ska prata mer om i ett annat uppdrag – CAP&Design Live om direktreklam.

CAP&Design Live x3
Jag har jobbat väldigt mycket med seminarierna för CAP&Design  under denna period. Det har varit de vanliga seminarierna, som CAP&Design Live Grafisk design som vi höll den 25 respektive 26 maj i Stockholm och Göteborg, det har varit en special, CAP&Design Live Inhouse, som hålls i september men redan går att anmäla sig till. Utöver det är det just direktreklam-seminariet som kommer i september det också, 27+28 närmare bestämt, där jag ännu bara satt ihop ett programförslag och kontaktat potentiella talare.

De olika seminarierna:
CAP&Design Live Grafisk design med Åke Brattberg (Burt, Inclosure), Emma Eriksson (Le Bureau) och nystartade Le Motion (Alex Pacheco, Majid Modir, Mikael Jacobsson). Bra med folk i Stockholm, som vanligt i Göteborg. Seminarierna fick genomgående cirka 3,6 av 5 i betyg. En vanlig kritik tyvärr gällde att talarna inte riktigt höll sig till det som utlovats i presentationen i förväg. Det är en förbaskat svår grej, det där, eftersom vi inte använder talare från någon talarförmedling utan ofta ganska ovana talare som istället är specialister inom sitt område. Att några månader före seminariet säga exakt vad ens föredrag ska handla om är för många svårt – samtidigt som konkreta presentationer av innehållet ökar intresset för att komma.
Detta är något jag behöver jobba mer med att få ihop. Antingen innebär det att jag måste jobba mer med talarna i förväg, eller så får vi minska konkretionen i presentationerna.
Jag var dock mycket nöjd med talarlistan, och trots allt fick alla talare varmt beröm både på plats och i utvärderingen. Så jag hoppas att de flesta var nöjda.

CAP&Design Live Inhouse: Detta är en nyhet, CAP&Design ordnar ett specialseminarium riktat till inhouse-kreatörer. Istället för halvdag blir det heldag och endast i Stockholm. Seminariet har inneburit väldigt mycket jobb för min del hittills, men det har också gett resultat: talarlistan är sjukt bra, tycker jag, och den är inte alls relevant bara för inhouse-folk.
Bland talarna finns marknadscheferna Anna Nilheimer (Telge) och Lars-Johan Strandh (Stadium), men också serieentreprenören Ted Valentin, copywritern Magnus Jakobsson, pr-konsulten Brit Stakston och varumärkeskonsulten Eric Lindeswärd. Ämnena de kommer att tala om har en röd tråd men skiftar ändå brett – från ren kommunikation och strategi till metod och entreprenöriell energi.
Jag tror att det kommer att bli fantastiskt, och är extremt nöjd med talarlistan. Fullsatt lär det bli – vi tar bara in 180 personer normalt, och jag är rätt säker på att de kommer att vara uppbokade före semestern.

Föredrag för DR-akademin
Jag har också själv hållit föredrag, i Postens regi. Det var DR-akademin som hade frukostseminarier i Malmö och Göteborg. Jag pratade om kreativitet, Tomas Dalström om hjärnan och skrivande.
Eftersom kreativitet inte är ett ämne jag brukar prata om, blev det väldigt mycket jobb med att få samman föredraget, på 30 minuters talartid dessutom. Men det gick till sist, även om jag sannolikt puttade Postens Carin Ivrell nära gränsen för sammanbrott på vägen med en seen lämning av talarpresentation.

Utbildningar för Batteri kommunikation
Jag undervisar ju löpande och återkommande för Batteri kommunikation. Under våren höll jag distanskursen Professionell webbkommunikatör, 35 kursbrev på 7 veckor. Samt diplomeringen efter det. I år var det en salig blandning bland deltagarna, någon egenföretagare, en bibliotekarie, Svenska spel och Hyresgästföreningen.
Det är otroligt kul att se hur olika personer tacklar kursbreven och övningar.  Som alltid är det också väldigt lärorikt att undervisa. Många gånger blir man lite stolt, som deltagaren som knep en ny tjänst som kommunikatör efter kursen eller detta mejl:

Dina synpunkter hjälpte mig att komma vidare.  Jag fick lättare för att finslipa på frågorna och det behövdes!  …
Är såå glad att jag bestämde mig för att köra kursen i vår. Tvekade länge eftersom det under samma period har varit en otroligt tuff tid på arbetet med deltagande i projekt och arbetsgrupper samtidigt som alla ordinarieuppgifter ska hinnas med…

Men, det har även varit kortare utbildningar i skrivande och den nya kursen Copy camp – en vitamininjektion för yrkesverksamma skribenter.
Ett roligt öde från en av skrivkurserna (Skriv läsvärda texter) är Johan som jobbar på ett företag i Västsverige. Hans talang var tydlig redan på kursen, och sedan dess har han gått från en tjänst som säljare till kommunikationsansvarig. En otroligt kul utveckling där jag, enligt Johan själv, hade en liten del i och med att jag helt enkelt berömde hans talang. Ibland räcker det med lite för väldigt mycket :)

Well, det var lite om mina senaste två månader. Vilka, tyvärr, lämnat bloggen och en del annat utan någon som helst aktivitet, tyvärr. Men nu … :)

Prinfo vågar – jag bara :D

Startsida for prinfo.se.

Startsidan. Ett nordiskt nätverk presenterar sig med lokal närvaro.

Häromdagen släpptes en sajt som jag varit inblandad i – Prinfo Communication Groups nya hemsida.

Min del i arbetet har, inte helt otippat, varit att skriva texterna till sajten. De texter det handlar om är till exempel de om Prinfos reklam-, produktions– och system-erbjudanden och undersidorna till dessa. Och texten på förstasidan, Prinfo i korthet.

Jag är otroligt nöjd med dessa texter. Skälet till det är att Prinfo, med vd Anders Avenberg och tf marknadsansvariga Karina Persson och deras kollegor, vågade.

De vågade välja att ha attityd och texter som sticker ut. Precis som texter ska göra: inte bara presentera fakta, utan ge ett företag en röst och ett tonfall som får det att märkas i konkurrensen. Självklart tillsammans med design och annat.

Värt att nämna är att det fanns färdiga texter som höll sig inom gängse “så säger man”-normer när det handlar om företagswebbar. Inte alls dåliga, men inte heller alls lika bra som de som slutligen blev, eftersom de inte tillför den där viktiga personligheten.

Titta gärna in hos Prinfo, läs lite och berätta – blir du vänligt eller fientligt inställd? Verkar Prinfo intressant?

Personaltidningar för 7-Eleven och Pressbyrån

Jag har i uppdrag från Reitan Servicehandel att producera personaltidningarna för deras kedjor Pressbyrån och 7-Eleven. Jag gör det tillsammans med Nirak Design.

Igår skickade vi det första numret av de båda tidningarna. Det blev väldigt bra och kunden blev nöjd: ”Det är så jädra snyggt att man inte kan tro det”.

Jag tycker också att det blev riktigt bra. Bra tempo, tydlig och lagom pushig form, snärtiga texter. Tyvärr kan jag inte visa upp tidningen eftersom det är en personaltidning, men en dag kanske.


Skriver gör du inte framför datorn

Själv brukar jag alltid leta upp ett antal formuleringar som jag vill använda innan jag sätter mig framför datorn. Men också de mest ovana skribenter gör mycket av skrivjobbet innan de börjar producera.

Skrivprocessen är mer dold än vi ofta tänker oss. När vi säger att någon skriver, menar vi ofta att personen i fråga faktiskt sitter ner och fäster bokstäver på papper, skärm eller nåt annat. Så enkelt är det – du skriver genom att producera text.

Men det är inte det verkliga skrivandet. Det är bara produktionen av det synliga resultatet av skrivandet. Det verkliga skrivandet sker i huvudet, före själva produktionen. Och skrivandet kräver råmaterial och tid.

Såhär ser jag det.

Skrivprocessen: Planera – Researcha – Sortera – Strukturera – Formulera – Producera – Redigera

Innan produktionen ligger fem steg där det verkliga skrivandet sker.

Planera

Det första steget är det som kan sammanfattas i en brief. Det handlar om syftet med texten, det handlar om hur den ska fungera och vad som ska förmedlas. Här kan vi komma fram till att texten ska förklara hur du använder en gräsklippare på ett tydligt sätt för att köparen ska kunna komma igång och använda den snabbt utan att riskera att skada varken sig själv eller gräsklipparen.
Ibland kan detta steg ta en hel del tid, men ofta finns det redan ett färdigt svar på dessa frågor. Ett företag har en målgrupp, i en reklamkampanj finns mål och syften oftast definierade i ett tidigare skede (men den enskilda texten kan ändå behöva en noggrannare specifikation), en tidning har sin målgrupp och sitt bevakningsområdet. Och så vidare.

Researcha

Detta är många gånger det mest omfattande steget i tid räknat. Här handlar det om att ta reda på all information som behövs för att kunna skriva texten – det är alltså här skribenten skaffar sig råvarorna till texten. Dessutom behöver skribenten skaffa sig kunskap om vilken kontext den aktuella texten ska fungera i.

Det spelar ingen roll vilken typ av text det handlar om, författare, journalister, copywriters – alla behöver de naturligtvis gå igenom detta steg. Däremot kan det göras på olika sätt och beroende på roll blir det olika omfattande och lite olika processer.

Vad som är speciellt för copywritern är att denne ofta är väldigt beroende av uppdragsgivarens medverkan i research-fasen. För att kunna göra ett bra jobb behöver copywritern ha stor kunskap om sin uppdragsgivare samt om specifika detaljer kopplade till det aktuella uppdraget. Detta upplever jag många att uppdragsgivare inte är riktigt förberedda på. Tid för intervjuer av ledning och medarbetare, underlag kring produkter, varumärket, företaget och annat är sådant jag behöver för att kunna göra ett bra jobb med att till exempel ta fram texter för en webbsida eller kring en produkt. Precis som många andra copywriter.

Utöver den information som kommer direkt från uppdragsgivaren finns sedan omvärldskunskap, till exempel vad konkurrenter och andra gör eller inom det område uppdragsgivaren eller produkten existerar.

Sortera

När råvarorna har samlats in gäller det att sortera fram vad som är relevant för just den aktuella texten. Det är i mina ögon skribentens jobb att göra detta, inte uppdragsgivaren. Uppdragsgivaren ska veta vad som ska kommuniceras, medan det är mitt (eller arbetsgruppens) jobb att komma fram till hur detta kommuniceras på bästa sätt. Detta faller också tillbaka på researchfasen. En lyckad research ger många olika ingångar och möjligheter att presentera det aktuella på ett bra sätt.

Strukturera

När det viktiga har sorterats fram, gäller det att ge materialet en vettig struktur. Vad som är en vettig struktur är beroende på i vilken situation det kommer att presenteras. Det som är rätt på en företagssajt måste inte vara detsamma som på en produktsajt, i en årsredovisning, i en print-annons, tv-reklam, stortavla … Och så vidare. (Dessa situationer påverkar självklart också i sorteringsstadiet.)

Formulera

Nu närmar vi oss produktionen. Men innan du börjar knappa på tangenter, kan det vara bra att hitta några formuleringar. Det gör du ofta i de tidigare faserna också – redan i planerings- och researchfasen är det lätt att springa på vettiga formuleringar – men nu är det dags att både rensa och klura fram vad du ska satsa på.

I alla texter finns tre delar som är viktigare än andra: Början, mitten och slutet. Jag har fått berättat för mig att det är just dessa delar människor normalt minns av en text enligt gjorda undersökningar, men det är alltså andrahandsinformation.

Vi minns början, mitten och slutet bäst.

Såhär ser det alltså ut. I formuleringsfasen brukar jag satsa på att hitta inledningsmening och avslutning i första hand, men ofta går jag igenom stycke för stycke och hittar något bra sätt att säga saker på.

Målet för mig är också att flytta ner den där linjen, så att läsaren minns mer av en text:

Kan vi få människor att minnas mer?

För att nå dit använder jag ofta olika minnesknep, som metaforer och liknelser, men jag vet inte om det faktiskt funkar. Att människor tycker att vissa texter är bättre än andra är självklart, men minns de mer av en bra text? Jag tror det, men kan inte bevisa det.

Producera

Så, äntligen i utskriftsfasen. Nu blir äntligen allt fäst på papper: texten blir synlig. Även om denna fas i mycket innebär att det jobb som redan gjorts bara fästs på papper, så sker självklart mycket bearbetning också här. Vad fasen innebär skiljer oerhört mycket mellan olika skribenter, men för mig innebär konkretionen av texten samtidigt bearbetning.

Redigera

När texten är utskriven är det dags att läsa. Och skriva om. Och skriva om. Och skriva … Författaren Elizabeth George skriver i sin bok Skriv på om en kollega som efter att ha skrivit första manus till en roman, börjar om, utan att läsa. Sedan gör han det igen och igen till dess han skrivit romanen hela 50 gånger. Sedan visar han för någon utomstående.

Så många omarbetningar från grunden måste vara unikt, men även en del copywriters skriver många olika texter innan de kommer fram till en de gillar. Andra putsar och filar på detaljer utan att verkligen förändra struktur eller det grundläggande upplägget.

I detta steg kommer också den kända frasen ”kill your darlings”, alltså ta bort dina favoritformuleringar, till bruk. Några av de där snygga ordkrängningarna du haft i huvudet redan sedan starten kommer visa sig inte alls passar in längre. De känns krystade, omständliga eller aparta i sammanhanget. Och då är det bara att stryka – hur ont det än kan göra.

————————–

Så här ser min skrivprocess ut. Jag har beskrivit den för att öka förståelsen för hur skribenter arbetar och att det inte alltid är så att en skribent slappar även om denne sitter i en fåtölj med slutna ögon. Att skriva en text handlar helt enkelt inte alltid om att sitta framför datorn eller ett papper och kreta ner bokstäver.

Saker som säljer är bästa reklamen

Du vet självklart vad ”reklam” är. Det är film på tv, annonser, banners på webben och en massa såna saker. Och så de där förbaskade trycksakerna du fick i brevlådan, innan du satte upp “Ingen reklam tack”-klistermärket.

Ja, du vet.

Jag vänder mig emot den här snäva definitionen av reklam. Det är jag inte ensam om, många av dagens bästa reklambyråer, många av dagens bästa reklamkunder, har insett att reklam, den behöver inte tryckas in i ett givet format (som annonser, filmer & liknande).

Reklam handlar helt enkelt mer om att bli så intressant att människor frivilligt vill berätta om ditt företag eller dina produkter, i verkligheten och på nätet. Och för att komma dit, behöver du inte använda reklamens traditionella uttryck och kanaler, bara för att det går. Istället kan du använda andra metoder att skapa intresse kring dig och dina varumärken – metoder som kan vara både mer kostnadseffektiva och ge mer långsiktig avkastning.

Gör ditt företag bättre och skapa uppmärksamhet

”Handling är starkare än ord”, är en populär tanke i reklambranschen idag. En byrå som starkt företräder detta synsätt är de amerikanska reklambyråerna Crispin, Porter + Bogusky (som nyligen fick ett svenskt/europeiskt kontor via köp av Göteborgsbyrån Daddy) och Droga5.

Tanken är att du istället för att göra en annons och säga någonting, utför en handling som får uppmärksamhet och sprids i vännätverk, via mejl, sociala medier, i fikarum och liknande.

Själv sammanfattar jag detta med det gamla journalist-rådet ”Show, don’t tell”, alltså Bevisa, säg inte. Till exempel, istället för att i en annons berätta att ni är miljömedvetna, gå helt över till en stark, modig miljölösning som kan få uppmärksamhet i medier och i de kretsar där miljömedvetenhet är ett starkt värde.

Det finns emellertid handlingar och handlingar. Du kan göra något i syfte att få uppmärksamhet, och du kan göra något som faktiskt förbättrar ditt företag och skapar uppmärksamhet. Det sista är synbarligen svårare, men samtidigt mycket, mycket bättre.

Ett exempel: tänk dig att du lyckas komma på ett sätt att effektivisera din logistik väldigt mycket, genom att välja en lösning som kanske dessutom är miljövänlig. Då utför du en handling som är intressant för människor att uppmärksamma, och en handling som samtidigt sparar pengar åt ditt företag.

Det här är det sätt jag helst arbetar på. Jag tror nämligen att bra lösningar som intresserar dina kunder, kommer att verka till din fördel under lång tid framöver. Ibland kostar det lite mer initialt, men det kan lika gärna bli billigare än en traditionell lösning.

Däremot tar det garanterat lite mer tid än en annons ihoprafsad ”till imorgon” – men är det verkligen sådan reklam du vill hänga upp din framgång på?

Skriver på annan plats

Jag skriver om bloggarna som hot mot de etablerade medierna på Same Same But Different: kanske något för dig om du intresserar dig för slika frågor.

Har också skrivit en krönika för CAP&Design, där jag tar upp Malcolm Gladwells slutsatser i Outliers om att du inte måste ha talang för att lyckas – det räcker med hårt slit. If you not at first succeed och så vidare. Om Outliers har jag tidigare skrivit här.

Det svåra är att skriva tillräckligt långt

Copy ska va kort, kul, och kärnfull.

Så skulle någon kunna ha sagt, bli citerad i en kapitelstart i en bok om copywriting, få en liten notis på nån Best quotes-sajt. Med tillägget ”Och helst inte alls.” skulle det bli ett kaxigt och lite kul citat, säkert formulerat av någon vass reklam-ad i USA. Eller hur?

Just detta att copy ska vara kort är en sanning med modifikation. Jag har fått uppfattningen att de allra flesta duktiga copywriter hellre pratar om ”lagom kort”, eller ”tillräckligt långt”. Så kort den kan vara, men ändå tillräckligt lång för att förmedla, övertyga och skapa en reaktion.

Det borde fler inse. Och det slog mig alldeles nyss att det är enkelt att bevisa (tror jag) att kortast aldrig är bäst. Det tänker jag göra nu.
Jag använder den däringa sex-ordaren av Hemingway (Ernest, inte Kjell) som exempeltext.

Originalet:

For sale.
Baby shoes.
Never worn.

Lysande, förstås, även om du säkert sett den lite för många gånger vid det här laget.

Men som sagt, den tjänar min sak. För låt oss översätta den.

Säljes.
Barnskor.
Oanvända.

alt.

Säljes:
Oanvända barnskor.

WOW – tre ord! Det måste ju vara mycket bättre än originalet!
Hade EH författat på svenska, hade hans böcker varit hälften så tjocka. Och hetat saker som Den Gamle, Och klockor – etc. Kort, kul och kärnfullt.

Nä, såklart inte. Förlåt.

Visst blir det genast bättre om vi skriver såhär:

Till salu:
Barnskor.
Oanvända.

… och ännu bättre:

Till salu:
Barnskor.
Aldrig använda.

Varför bättre? Jo, för att vi helt plötsligt betonar något, på sista raden, och får en annan rytm i och med att första raden har två ord, tre stavelser. Rent rytmiskt får vi tre-två-fem stavelser (varav en obetonad), medan originalet lyckas med två-två-tre.

Min översättning är inte alls hemma, bland annat vore det bra med ett annat ord än ”barnskor”: babyskor eller bäbisskor låter dock krystat och fel, så det tål att tänkas på.

Men håll med om att det gör en väldig skillnad att använda tillräckligt många ord, istället för så få som går? Och, anser jag, det gäller oavsett om det är en rubrik, en annonstext eller något annat.

Stryk, stryk, stryk – men se till att behålla själen.

Va? Jag hör inte vad du tänker: är du hyvens och plitar ned det härunder, så kan jag läsa det istället. Tack.

Det är i presentationen webben brister

För ett tag sedan skrev jag en gästkrönika i CAP&Design, tidningen jag jobbade på fram till våren 2008. Numrets tema var redaktionell design, och jag valde att skriva om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat: informationspresentation.

Nätets svaghet ligger i presentationen

Fabien Baron, Jop van Bennekom, Mark Porter, Fernando Gutierrez: visst, det finns fortfarande mycket bra, inspirerande magasins- och tidningsdesign. Men det mest spännande området inom redaktionell design just nu är webben. Eller kanske i möten mellan de starka pappersvarumärkena och deras webbversioner. Att dn.se, svd.se, sydsvenskan.se, svt.se och kanske några till helt nyligen har lanserat ny eller uppdaterad design belyser bara detta faktum än starkare.

Personligen tror jag helt klart att papperstidningarna kommer att ha en framtid, jag är en som kommer att göra mitt för att åtminstone några titlar ska överleva. Men när designen av redaktionellt innehåll på papper har prövats, övats och utvecklats i över hundra år, är utvecklingen på webben fortfarande i det närmaste ny och sker i en jämförelsevis rasande takt.

Så det är mot webben du ska vända blicken om du vill se förändring. Tyvärr får du ofta leta och vänta lite om det i första hand är den grafiska biten du är intresserad av. Webben och internet har ju som bekant vänt upp och ner på mycket i medievärlden. Journalistens roll ifrågasätts och förändras, läsaren slutar vara läsare och blir i allt större utsträckning medproducent, i många fall verkar mer tid läggas på att hitta nya kluriga annonsformat istället för att hitta nya kluriga sätt att presentera innehållet på. Men som sagt, det är ändå där det intressanta händer.

Jag tror att många webbutgåvor, både på dagstidningar, magasin, etermedier och annat, skulle må bra av att tala mer på presentation. Informationspresentation, som jag kallar det (nej, knappast unikt: så var det sagt). För mig omfattar begreppet informationspresentation alla de delar som normalt behandlas enskilt: redigering, fotografering, grafik, korrektur, design och annat. Arbetet med informationspresentationen börjar vid storyboardet eller nyhetsmötet och påverkar allt från vinkel och textlängder till bildval och kommunikationsmedel. Om till exempel svenska frilufts- och träningsmagasin tänkte mer informationspresentation, skulle de innehålla mycket mer grafik, gärna också bättre. Tänkte kulturtidningarna mer informationspresentation, skulle det vara kortare texter. Tänkte modemagasinen mer informationspresentation, skulle jag få veta mer om den där designern snabbare.

Det är inte bara designerns jobb att se till att tidningen går från design till informationspresentation, men det är designern som tillsammans med en redaktör som är bäst lämpade att göra det.

Ett mycket starkt argument för att tänka informationspresentation är att den är kanaloberoende. Grafik gör sig till exempel lika bra på webben som i papperstidningar, men är trots det närmast frånvarande: finns den där, är det ofta en död variant klippt ur tidningen. Med ett mer holistiskt tänk, skulle du alltså snabbt öka värdet på din webbversion, till samma eller lägre kostnad.

Ett annat starkt argument är naturligtvis att det skulle bli bättre redaktionella produkter, som fler skulle vilja läsa. Vilket förlag har råd att tacka nej till det?

När jag läser den idag tycker jag att den är lite lam och matt, den saknar lite udd. Men i grund och botten tycker jag att den stämmer med verkligheten: presentationen av information på webben är en katastrofal underprestation.

Håller du med? Vad skulle du vilja se istället? Har du bra exempel?

Carlsberg glänser med varumärkt nytta

Info finns på Carlsberg.com

Info finns på Wherestheparty.se

Jag blir riktigt, riktigt glad när jag läser om Great Works senaste tjänst (helt klart varumärkt nytta / branded utility). Tjänsten för Carlsberg går ut på att du kan se var närmaste bar finns när du är på stan och blir sugen på en öl. Använder dina kompisar tjänsten, kan du dessutom se var de är och ansluta på samma bar.

Enkelt och smart!

Synligheten är en viktig punkt som påverkar, men om det går att välja synlighet så tycker jag att detta är en superb tjänst, går det inte är den fortfarande riktigt bra. Däremot är det illa att det krävs en invite för att testa tjänsten, men det är bara en tidsfråga innan den öppnar skarpt.

Den pekar också på det försprång digitala byråer har framför dem som först nu börjar se över sin digitala kompetens. Digitalbyråerna har redan kunskapen om hur och vanan vid att arbeta i den digitala domänen, där för tillfället mycket av det hetaste händer. Så har du ingen web director eller motsvarande hos dig, hitta en snabbt!

Noter:
• Jag misstänker att de använder triangulering för positioneringen. Tjänsten ska nämligen funka på telefoner utan GPS, så då är väl det enda alternativet.
• Förhoppningsvis kan du själv välja om du ska vara synlig för andra och när.
• Jag antar att tjänsten guidar till Carlsberg-sponsrade barer, inte till vilken som helst.