Saker som säljer är bästa reklamen

Du vet självklart vad ”reklam” är. Det är film på tv, annonser, banners på webben och en massa såna saker. Och så de där förbaskade trycksakerna du fick i brevlådan, innan du satte upp “Ingen reklam tack”-klistermärket.

Ja, du vet.

Jag vänder mig emot den här snäva definitionen av reklam. Det är jag inte ensam om, många av dagens bästa reklambyråer, många av dagens bästa reklamkunder, har insett att reklam, den behöver inte tryckas in i ett givet format (som annonser, filmer & liknande).

Reklam handlar helt enkelt mer om att bli så intressant att människor frivilligt vill berätta om ditt företag eller dina produkter, i verkligheten och på nätet. Och för att komma dit, behöver du inte använda reklamens traditionella uttryck och kanaler, bara för att det går. Istället kan du använda andra metoder att skapa intresse kring dig och dina varumärken – metoder som kan vara både mer kostnadseffektiva och ge mer långsiktig avkastning.

Gör ditt företag bättre och skapa uppmärksamhet

”Handling är starkare än ord”, är en populär tanke i reklambranschen idag. En byrå som starkt företräder detta synsätt är de amerikanska reklambyråerna Crispin, Porter + Bogusky (som nyligen fick ett svenskt/europeiskt kontor via köp av Göteborgsbyrån Daddy) och Droga5.

Tanken är att du istället för att göra en annons och säga någonting, utför en handling som får uppmärksamhet och sprids i vännätverk, via mejl, sociala medier, i fikarum och liknande.

Själv sammanfattar jag detta med det gamla journalist-rådet ”Show, don’t tell”, alltså Bevisa, säg inte. Till exempel, istället för att i en annons berätta att ni är miljömedvetna, gå helt över till en stark, modig miljölösning som kan få uppmärksamhet i medier och i de kretsar där miljömedvetenhet är ett starkt värde.

Det finns emellertid handlingar och handlingar. Du kan göra något i syfte att få uppmärksamhet, och du kan göra något som faktiskt förbättrar ditt företag och skapar uppmärksamhet. Det sista är synbarligen svårare, men samtidigt mycket, mycket bättre.

Ett exempel: tänk dig att du lyckas komma på ett sätt att effektivisera din logistik väldigt mycket, genom att välja en lösning som kanske dessutom är miljövänlig. Då utför du en handling som är intressant för människor att uppmärksamma, och en handling som samtidigt sparar pengar åt ditt företag.

Det här är det sätt jag helst arbetar på. Jag tror nämligen att bra lösningar som intresserar dina kunder, kommer att verka till din fördel under lång tid framöver. Ibland kostar det lite mer initialt, men det kan lika gärna bli billigare än en traditionell lösning.

Däremot tar det garanterat lite mer tid än en annons ihoprafsad ”till imorgon” – men är det verkligen sådan reklam du vill hänga upp din framgång på?